Parikkalan Valo Oy | Vikapäivystys (24h): 05 43901 | Sähkökatkot | Yhteystiedot
Korvaus pitkästä sähkökatkosta
Sähkönkäyttäjillä on oikeus saada korvausta silloin, kun sähkökatko kestää yli 12 tuntia. Korvaus määräytyy sähkökatkon pituuden ja sähkönkäyttäjän vuosittaisen sähkön siirtomaksun perusteella.
Korvaus maksetaan hyvittämällä siirtomaksua sähkölaskussa automaattisesti. Mikäli asiakas ei ole saanut korvausta automaattisesti, voi asiakas hakea korvausta lomakkeella.
Käyttäjälle verkkopalvelun keskeytymisen johdosta kalenterivuoden aikana maksettavien vakiokorvausten määrä on enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2000 euroa.
Yksittäisen verkkopalvelun keskeytyksen osalta maksettavan vakiokorvauksen enimmäismäärä on kuitenkin enintään
1) 1 000 euroa, jos vakiokorvauksen perustana oleva keskeytys on alkanut ennen 1.1.2016
2) 1 500 euroa, jos vakiokorvauksen perustana oleva keskeytys on alkanut ennen 1.1.2018
3) 2 000 euroa, jos vakiokorvauksen perustana oleva keskeytys on alkanut 1.1.2018 tai sen jälkeen.
Hakemus tulisi jättää Parikkalan Valo Oy:lle neljän kuukauden kuluessa sähkökatkosta.
Keskeytysaika | Korvauksen määrä |
12-24 tuntia | 10 % vuotuisesta siirtomaksusta |
24-72 tuntia | 25 % vuotuisesta siirtomaksusta |
72-120 tuntia | 50 % vuotuisesta siirtomaksusta |
120-192 tuntia | 100 % vuotuisesta siirtomaksusta |
192-288 tuntia | 150 % vuotuisesta siirtomaksusta |
yli 288 tuntia | 200% vuotuisesta siirtomaksusta |
Sähkökatko alkaa hetkestä, jolloin se on tullut alueen sähköyhtiön tietoon. Ilmoittamatta jääneestä yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkoksesta ei siis makseta korvauksia.
Vakiokorvausta ei myöskään makseta silloin, kun sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta tai keskeytyksen syy on verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Jos korjausmiehistön turvallisuus on vaarassa, keskeytysajan laskenta aloitetaan vasta silloin, kun korjaus on turvallista aloittaa.